THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

29 August 2011

BAHAYA cinta/couple/date !!!!!


Kami tidak berzina ! 
Maaf, saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.

Kami hanya barbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?
Ya, perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu. 
Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang. Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat, pesanan Rasulullah: Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan (Riwayat Al-Tabrani). Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun
Betul. Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora, lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?
 
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja! (bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*
Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia, akhirat lagi lah. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group. (bagi kes berdua-duaan SAHAJA) 
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni... betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran. 
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi
?
Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula .

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta?
 
Adakah Islam membunuh terus naluri cinta? Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Islam takde ke couple-couple ni? 
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta suci dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam. Bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (Al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah.
 
Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin. Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti. Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke?
 Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
 
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati.....
 
Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab. 
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki? 
Tentu! Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan? Itulah hakikatnya!

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini? 
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )

Bagaimana kami?
 
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha. Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat: i) Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. ii) Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. iii) Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

Moga Allah terima taubat mu.. Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh, tidak ke mana! Ya, Allah! Bantulah mereka.. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu.. Terimalah taubat mereka.."

raya..baked...raya..baked..

●●●▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬●●●
::Selamat Hari Raya Aidilfitri:: Maaf Zahir dan Batin::
●●●▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬●●●

wahhhhh agak lama ak mnyepi dari memblogging kan..memg xleh nk d bayangkan lah...mna xnya,xde msa nk on9 langsung weyhhhhh bulan ramadhan nihhh...tp bkan ak sorg je bz..msti korg pon bz gak an2??hahaaaa

aicehhhhh...actually nk ckap yg ak ni bz la knon...wahhh cam xcaya kan taun ni ak bz??hahah

haaa tuhla penangan ak taun nih...ak nk wat ANNOUNCEMENT yg ak ni bz wat bskut raya...tp xde la bnyak.. 5JENIS jerp!!! tp ada jugak drpd xde kan2??hahhhhh

<<<< PLANTA<<<<
 okay!!  tentang benda sbelah ni korg tau x apa???
kompom tau kan.....sbb adik2 skolah rndah n kcik2 pon leh jwab 'benda kuning yg leh makan...sapu kt woti tuuu'.....

haaaaa thats a great answer dik!!! tepat skali....actually ianya buknla hanya utk d mkan ngn roti jee...wat bskut pon lehhh..n mcm2 lagi lah...msak ngn nasi pon boleh..PELBAGAI kan??

PLANTA ni kawan bek ak a.k.a BFF la katakn sejak ramadhan tiba n akhir ni...bnyak jugak la die mmbantu aku....kire senang lah kalo die ada..kalo die xde,sush jugak la...mna xnya,nk beli butter mhal lak kannn...tp thanx la kt my mum sbb die yg pruntukkan smua neyh! HAHA *jgn ingt ak lak yg peruntukkan semua ni..hee -,-.... 

OKAY lahhh..dh hbs ttg PLANTA,apa lagi yg d tau??haaaa mcm yg ak kata..mr.PLANTA ni ak guna die utk buat smua bskut2 akuh..tp rasa die KURENG kot!!  but,its ok..my mum said all my bscuit that i do myself soooo delicious!! great!! thanx mr.PLANTA n my mum..=)

 PORTION>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
haaa tau x apa portion???msti la tauuuuuu..mcm yg dlam gamba ni lah...ready to baked! dengan bantuan mr.PLANTA,sangats cantik bskut ak...

tau nih kuih apa??ehhh biskut*..

haaa ni lah bskut SEMPRIT handmade by eyda okeyh!!  tiap2 taun mak ak wat..
but,in dis entry..its a special one that i do by myself! hebat x hebat la,mak ak kata sedap..hahahha kegemaran semua org.... taun ni agak special sbb ak yg wat!

haaa jgn xtau lak,bskut ni siap masukkkk bekas na bg sdara mare tuhhhhhh..wahhhhhh xsngka ak.. *tggu komen dr dorg jela nnti..hahahah  BTW,budakk2 pon suke bskut nih...sb die rangup n rasa KASTARD! yg penting SWEET ok..

<<<<<FRESH FROM OVEN<<<<<<

haaa special one that was new come from oven...wowwwww sangat harummmm..
ni lah yg wat mr.DOREMON sy xsabar2 tggu sy balik kl...nk merasa KATANYA>...
almaklom la ak xpnah wat bskut sblom2 nih..bkannya ap,bile ak nk wat..mak ak xbgi..

haaa taun ni la bru dpat ak mrasa....on that time,its still hot...freshh gituuuu..yummy2...
alhamdulillahhh la..sbb wat msa pose kan...semua ckup rasa.

SSSHhhhhhh..diam2 keyhh..ckup rasa sbbnya ak saja malas ikut sukatan resepi!!
takot xmanis la katakan..hahahhahah


wahhhhh tgok je gamba ni..otomatikkkk perot ak bergelombang mikro!hahahahha gileeee apasal ramadhan terakhir die melapa thap gaban skit ahhh??polik den haaa...

bile dh bbuka,xmaun lak deh nk mkan bskut neyh...sengal tol an.....
huhhh USAHA ak bjaya gak wat bskut nih...

stiap kali BAKED memakan msa 20min...fuhhh thap ksabaran bnyak d gunakan d sini okay!!!

papepon,ak memg penyabar!! aicehhh maklom la taun ptama wat bskuttt! hahahaha
korg pon msti mncuba yer next year! insyaallah....

atoiii panjangnya entry ak kali..what goes happen???
my trlalu excited nk post entry kan..hahahhahahah act ak dh pnat n fening,so selamat mnjamu bening! hahaha pantun la plak an..papepon,sabarlah anda menanti berbuka yerr..... pahpye cauuuuu! aslkom

                                                         wish thanx to alls coz read my entry..

10 August 2011

!@#$%^&*(*()_+ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

arghhhhhh act apa ak nk wat ngn TITLE kt ats nun??hahhhhhhh
tensen...tensen...tensennnnn....
nk arrangekn jadual harian sndri pon ta buleyh!

APA PON TA BOLEYH!
 atoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

ehehhhhhh ak ada hoby baru lahhh..
na tgok x ?? eheeeemmmmmmmmmmmmmmmmm3...

btw,sjak bile lak ak ske tgok menda2 karut neyh?? -,-

suke..suke.sukeee..hobi ak mlam td sblom tidooo??OMG!!!! goshhhhhh...

auwwwww....its a wonderful thing OKAY!!


bkan ke ak memg wear like dis when hangout wth BB????ahaxxxx
*ta pyah na sweet sgt keyh!


bravoooooooooo!!!! kao tggu keyh..hahahhahha bile la ak nk dpat....

so suuuuuuwwwiiittttt jak...bila ak mau dpat bha..


so,korang dh tgok an hobi baru aku???
aftrthis all nght ak akn berANGAN!!
choiiiiiii....

otak ak dh serabut,so ni la kje ak..
bg hilang all rubbish in my brain!!!
i think i can wash my brain anytime,anywhere....
heyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


*jgn nk menggila sangats OK!

05 August 2011

Bulan Puasa Bulan Mulia????

alhamdulillah ketemu kita lagi di hari ke5 ramadhan...
dan juga merupakan hari dimana aku berpeluang mnegUPDATE my lovely blog..

wahhhh xsngka btol kan umat islam dh mnyambut rmadhan ke5..SYUKRAN2...
tp kan3??? kemeriahan tuh dapat dirasa amat kurang taun nih......alahaiiii adik2....
knapa lah mlas nk nyalakn pelita??

hehehehe * duk kata adik2..tp yg bsar ni xkn goyang kaki kan???
tp tuhla...xkn  stiap taun nk kna beli pelita???so how???

*jwapannya jnganlah kita membazir..gunakan apa saja yg telah dipakai taun yg lepas2...
btol x???kan2..

* adussssss have 1 newwwwss....auchhhh my fingers was bite by baby cat..sakit la budus! kn dh bngkak bdarah..ngeks pnya baby cat..kn ko dh tpisah ngn mak ko! pdan muka..org nk pgang pon pnakot...bluerkkkss xheran kt kau!!!!! sakitttttttttttttt la nok...

xpe2....its a DUGAAN in RAMADHAN.
alhamdulillah suda hampir tiba brbuka puasa...
mari kita bersiap sediakn meja makn yer...
time to go..

assalammualaikummmm to alls muslims...

03 August 2011

alahaiiiiii...

yeayyyyyy! now im here home!
okay,mcm best je kan cecuti sebulan..then after cuti??hamik kau meraban la pepening sana...
adoiiiii LI akuh ???

insyaallah b4 raya msti aku kna g intrview...
its d 1st tyme im going to attend intrview..
so scary rite???

i'll do d best 4 my LI...
its just 4 3month...
hrap2 jgn la ada msalah kan2..huhhh tetakut aku dah nih...
mcm dh x trfkir raya plak...


memlas je akuh nk raya..haihhhhhh
 sabo2...

now dh 3rd augst n 3rd ramadhan,
just a few days left...

OMG!!!!!!

god,may u bless me..aminnn..